language
film restoration

W Fixafilm rekonstrukcję cyfrową traktujemy nie tylko jako zadanie techniczne.

Jest dla nas także pracą wymagającą kreatywności oraz głębokiej wiedzy historycznej i filmowej.

Wiemy, jak ważna jest wierność oryginałowi.

Ważna jest dla nas współpraca z twórcami lub osobami nadzorującymi proces powstawania odrestaurowanej wersji filmu.

Służymy naszym klientom zarówno fachową wiedzą, jak i zapleczem technicznym, jesteśmy również otwarci na dyskusję nad rekonstruowanym materiałem.

Wieloletnie doświadczenie naszego zespołu połączone z najlepszym oprogramowaniem dostępnym na rynku pozwala nam na sprawną, szybką i - co uważamy za najważniejsze - wyjątkowo staranną pracę nad filmem.

 
fixafilm workflow

 

Stabilizacja

Materiały archiwalne bardzo często wymagają specjalistycznej stabilizacji - z powodu drgań i zagięć taśmy, zwłaszcza w okolicach sklejek.

Do każdego przypadku podchodzimy indywidualnie, stabilizując manualnie elementy obrazu. W zależności od oczekiwanego efektu możemy uzyskać obraz pozbawiony wszelkich drgań lub przeprowadzić symulację oryginalnych, ręcznie wykonywanych sklejek.

 

 

Migotanie

Taśma filmowa z upływem czasu ulega degradacji, zwłaszcza jeżeli nie była wywołana w optymalnych warunkach, przy użyciu chemikaliów dobrej jakości.

W Fixafilm wypracowaliśmy kilka metod usuwania tego uszkodzenia. Zależą one od stopnia zaawansowania degradacji lumy i/lub chromy, a także od tego, czy zajmujemy się materiałem barwnym czy czarno-białym. Efektem końcowym jest stabilny pod względem kolorów i jasności obraz.

 

 

Rysy

Częstymi uszkodzeniami obrazu, wymagającymi rekonstrukcji, są rysy, które powstają w wyniku przesuwu taśmy w trakcie kopiowania.

Przykładamy szczególną wagę do procesu ich usuwania, nie dopuszczając do powstania artefaktów.

 

 

Plamki

Jednymi z najczęściej spotykanych uszkodzeń są cząsteczki pyłu, kurzu oraz włosy przyklejone do powierzchni taśmy.

W przypadku materiałów duplikacyjnych dochodzi do kopiowania także plamek, czego wynikiem są nałożone na siebie kolejne generacje błędów. Podczas procesu rekonstrukcji usuwamy wszystkie te zniszczenia, zaczynając od automatów, a kończąc na poklatkowym, manualnym czyszczeniu. Niezwykle staranny proces pozwala na ograniczenie do minimum artefaktów i otrzymanie materiału możliwie bliskiego ideałowi.

 

 

Korekcja barwna

W większości przypadków materiały archiwalne wymagają specjalnego traktowania również podczas korekcji barwnej.

Taśma filmowa jest w większości wypadków zdegradowana i zniszczona przez czas oraz zachodzące procesy chemiczne. Aby odwrócić ten proces, nasi koloryści pracują pod nadzorem twórców - starając się odtworzyć oryginalne kolory z jak największą dokładnością.