language
film restoration

Rekonstrukcja cyfrowa obejmuje bardzo szeroki zakres wiedzy.

Naszym atutem jest doświadczenie zarówno w rekonstrukcji jak i w postprodukcji - dlatego też możemy bardzo sprawnie znajdować właściwe rozwiązania.

Skanowanie

Oferujemy dostęp do skanerów najwyższej jakości.

Northlight 2 z Archive Projector, ARRIscan z Archive Gate oraz Wet Gate, Lasergraphics Director z Digital ICE oraz Spirit 4K.

Stabilizacja

Materiały archiwalne bardzo często wymagają specjalistycznej stabilizacji - z powodu drgań i zagięć taśmy, zwłaszcza w okolicach sklejek.

Do każdego przypadku podchodzimy indywidualnie, stabilizując manualnie elementy obrazu. W zależności od oczekiwanego efektu możemy uzyskać obraz pozbawiony wszelkich drgań lub przeprowadzić symulację oryginalnych, ręcznie wykonywanych sklejek.

Korekcja barwna

W większości przypadków materiały archiwalne wymagają specjalnego traktowania również podczas korekcji barwnej.

Taśma filmowa jest w większości wypadków zdegradowana i zniszczona przez czas oraz zachodzące procesy chemiczne. Aby odwrócić ten proces, nasi koloryści pracują pod nadzorem twórców - starając się odtworzyć oryginalne kolory z jak największą dokładnością.

Migotanie

Taśma filmowa z upływem czasu ulega degradacji, zwłaszcza jeżeli nie była wywołana w optymalnych warunkach, przy użyciu chemikaliów dobrej jakości.

W Fixafilm wypracowaliśmy kilka metod usuwania tego uszkodzenia. Zależą one od stopnia zaawansowania degradacji lumy i/lub chromy, a także od tego, czy zajmujemy się materiałem barwnym czy czarno-białym. Efektem końcowym jest stabilny pod względem kolorów i jasności obraz.

Rysy & plamki

Jednymi z najczęściej spotykanych uszkodzeń są cząsteczki pyłu, kurzu oraz włosy przyklejone do powierzchni taśmy.

W przypadku materiałów duplikacyjnych dochodzi do kopiowania także plamek, czego wynikiem są nałożone na siebie kolejne generacje błędów. Częstymi uszkodzeniami obrazu, wymagającymi rekonstrukcji, są również rysy, które powstają w wyniku przesuwu taśmy w trakcie kopiowania. Podczas procesu rekonstrukcji usuwamy wszystkie te zniszczenia, zaczynając od automatów, a kończąc na poklatkowym, manualnym czyszczeniu. Niezwykle staranny proces pozwala na ograniczenie do minimum artefaktów i otrzymanie materiału możliwie bliskiego ideałowi.

Grain management

Rekonstrukcja filmu mającego różne źródła zawsze wymaga dopasowania do siebie różnych generacji ziarna filmowego (negatywowego, dupnegatywowego, pozytywowego).

Jesteśmy ekspertami, jeśli chodzi o zarządzanie ziarnem i pracę przy jego rekonstrukcji. Używamy oprogramowania Cinnafilm Dark Energy do redukcji ziarna bądź szumu; do odtwarzania wykorzystujemy mieszanki zeskanowanego ziarna, dopasowanego do oryginalnego nośnika i jego generacji.

Video

Czasami jedynymi ocalałymi kopiami filmu są te zachowane na nośnikach video.

Nasze doświadczenie obejmuje także rekonstrukcję analogowych i cyfrowych formatów video, począwszy od reel-to-reel, VHS, Betę, aż do bardziej współczesnych formatów. Doskonale radzimy sobie z zagadnieniami takimi jak: rozwarstwienie chromy i lumy, usuwanie przeplotu, artefakty cyfrowe, utrata syncrhonu, odtwarzanie koloru, stabilizacja, odszumianie i powiększanie do rozdzielczości HD.